Home

Drie groepjes vierdejaars leerlingen havo/vwo van het IJburg College presenteerden begin juli – voor een jury van bewoners en ondernemers en voor portefeuillehouder Nevin Özütok – hun plannen voor een mooier IJburg. Als onderdeel van het vak stedelijke ontwikkeling maakten zij campagnes voor plekken die wel een beter imago kunnen gebruiken. Op IJburg mist sfeer, vinden de leerlingen bijna allemaal. Maar ze weten er wel iets op.

De haven is een mooi en uniek, presenteerde groepje één, – ‘het is zelfs een bijzondere jachthaven in Amsterdam, zo tussen de huizen’ – maar het is er saai en zakelijk en e gebeurt te weinig. Onder de naam Harbouring romance, met als motto Het haventje, waar nieuwe liefde bloeit, willen zij de haven een romantischer tintje geven. Op het doodlopende stuk gras stellen ze zich een vuurtoren voor – ‘natuurlijk, waarom niet?’ – hoog en zichtbaar en verrassend. Geen werkende, dat zou de scheepvaart in de war schoppen, maar een uitkijkpunt, een toren om in te klimmen. Ook moeten er hippe waterspelen naar de haven gehaald worden, zoals ‘de rode ballen van de Wipe Out, een soort survivalbaan op het water. En er moeten veel meer lichtjes komen, ‘dat geeft een warme gloed’.

Er waren nog twee plannen. Eentje voor het gebiedje rond Vrijbrucht, waar een landmark VRIJBURCHT als grote letters in het water moet komen. Dat wordt ‘een ijkpunt dat je van de snelweg kunt zien’ en waar je omheen kan zwemmen en kan schaatsen. Een jaarlijks (film)festival in de theaterzaal, presenteerden de leerlingen als volleerde reclamemakers, zou dit potentieel avontuurlijke gebied nog veel bekender kunnen maken.

Groepje drie bedacht een Italiaanse sfeer op het Joris Ivensplein, een ‘piazza Italia’, met een grote fontein en terrassen rondom. Het is nu een saai plein, zeiden deze leerlingen, ‘gewoon een plek waar je komt, snel boodschappen doet en gauw weer weggaat’. Een enorme witte wand als achtergrond voor films, zodat een soort drive-in bioscoop ontstaat, zou het plein, dat tenslotte naar een beroemde filmmaker is vernoemd, net dat laatste beetje cachet geven. Hun landmark wordt dan ook een standbeeld van die naamgever Joris Ivens. Jurylid Gjalt de Vries, ook voorzitter van de winkeliersvereniging, beloofde alvast het idee van de filmwand te bespreken in het winkeliersoverleg.

Toch wonnen de leerlingen van Harbouring Romance, hun campagne was het best doordacht. Zij sprongen een gat in de lucht. “Voor ons zijn jullie ideeën ook leerzaam,” zei portefeuillehouder Nevin Özütok. “We gaan ons best doen om onderdelen uit de campagne te realiseren.” En de vuurtoren? Wie weet….

De leerlingen werden voor dit onderdeel van het vak stedelijke ontwikkeling begeleid door Bureau Placemakers. Dat is een collectief dat – onder meer – jongeren betrekt bij gebiedspromotie.

Bron: http://www.debrugkrant.nl
Auteur: Linda van den Dobbelsteen 


			

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s