Infographic 1 Outlined Page 1

De Buurtcamping in cijfers

De Buurtcamping ligt al weer even achter ons… Uit onderzoek blijkt dat de effecten nog steeds doorwerken! In de weekenden van 8-10 en 15-17 juli 2016 transformeerden 11 parken door heel Nederland tot Buurtcamping. Gezamenlijk luidden buurtgenoten het begin van de zomervakantie in, door samen te kamperen in het park. Er waren ruim 600 tentplekken bezet met bijna 1500 kampeerders. De 11 buurtcampings werden georganiseerd door ruim 40 campingbeheerders, samen met bijna 500 vrijwilligers en meer dan 400 lokale organisaties. Terwijl het aantal locaties elk jaar groeit en de lokale teams meer zelfstandigheid krijgen, wordt de Buurtcamping nog steeds erg positief beoordeeld. Gemiddeld krijgen de campings een 8,5 als rapportcijfer en voelde 93% van de bezoekers zich echt op zijn gemak. De Buurtcamping was in 2016 dus weer een groot succes!

Hieronder de belangrijkste resultaten:

infographic_1_outlined_page_1infographic_1_outlined_page_3infographic_1_outlined_page_2

1. Sociale cohesie versterken door duurzame ontmoetingen te creëren

  • Gemiddeld leerde men 13 mensen kennen tijdens de Buurtcamping.
  • 83% heeft na 6 weken nog wel eens contact met mensen die ze op de Buurtcamping hebben leren kennen. In 72% van de gevallen gaat het om vriendschappelijk contact, daarnaast zet 13% zich samen in voor de buurt en heeft 5% zakelijk contact.
  • 40% voelt zich 6 weken later meer thuis in de buurt en 47% voelt zich meer betrokken bij de buurt.
  • 53% geeft aan vaker ‘bekende’ gezichten te zien in de buurt sinds de Buurtcamping.

2. Een vakantie beiden aan mensen die normaal niet op vakantie kunnen

  • 22% van de deelnemers is in het bezit van een pas voor lage inkomens (Stadspas, U-pas, Meedoenregeling, etc.). Hiermee konden zij tegen gereduceerd kamperen op de Buurtcamping.
  • 15% van de deelnemers heeft op het moment geen werk.
  • 20% van de kampeerders gaat buiten de Buurtcamping niet op vakantie dit jaar.

3. Buurtbewoners en beheerders activeren en helpen ontwikkelen

  • 74% heeft op de Buurtcamping echt het gevoel op vakantie te zijn.
  • Er hebben in totaal 471 vrijwilligers bijgedragen aan de Buurtcamping.
  • Na 6 weken zegt 65% van de mensen die een activiteit hebben georganiseerd of als vrijwilliger hebben geholpen dat het hen iets heeft opgeleverd, zoals nieuwe vaardigheden, meer zelfvertrouwen en een uitbreiding van het netwerk.
  • 64% denkt er door de Buurtcamping over na om zich meer te gaan inzetten voor de buurt. 57% van de deelnemers is dat op dit moment niet.
  • Na 6 weken is 13% zich (meer) gaan inzetten voor de buurt en is 15% dit nog steeds van plan.

Hier kan je het onderzoeksverslag downloaden: De Buurtcamping Onderzoeksverslag-2016
Ook zijn er (op aanvraag) factsheets per individuele camping beschikbaar. Mail hiervoor naar katusha@debuurtcamping.nl

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *