17353554 1261625340572940 8817386390659738417 N Easy Resize.com

Amsterdam Detours: Experimenteren met routing

Kunnen we toeristen verleiden om van de gebaande paden af te wijken? Die vraag vormde de aanleiding voor een serie experimenten die Placemakers onder de vlag ‘Amsterdam Detours’ uitvoerde in februari van dit jaar. Amsterdam is één van de meest populaire toeristensteden van Europa en tijdens de zomermaanden bereikt het toerisme haar hoogtepunt met wel tot 50.000 bezoekers per dag. Uit diverse onderzoeken (zie NRC en Parool) blijkt dat bezoekers zich langs enkele specifieke toeristische assen bewegen. Deze straten raken overbelast, met grote gevolgen voor de leefbaarheid.

Aan de hand van drie kleinschalige ruimtelijke interventies onderzochten we in hoeverre en op welke manier voetgangers beïnvloedbaar zijn in hun routekeuzegedrag. Kiezen ze voor de kudde? Of kunnen we voetgangers met eenvoudige ruimtelijke ingrepen verleiden een andere weg in te slaan, ‘the road less travelled’ te nemen, en zo de overbelasting van straten in het centrum van de stad doen afnemen?

  

Als locatie van het experiment kozen we voor de hoek Damstraat-Nes in hartje Amsterdam-Centrum – vaak genoemd als één van de drukste centrumstraten waar gewinkeld én gewoond wordt, en waar veel Amsterdammers met moeite doorheen komen. De naastgelegen Nes is een relatief rustige straat met interessante functies zoals theaters en cafés, die door verschillende ontwikkelingen aan de kant van het Rokin ook steeds aantrekkelijker wordt.

Gedurende drie vrijdagen in februari hebben we hier verschillende routekeuze-beïnvloeders getest: alternatieve bewegwijzering, informatie over de drukte en een gekleurd patroon op de stoep. De interventies zijn gebaseerd op hypothesen over hoe routekeuzegedrag van voetgangers kan worden gestuurd. Zo gebruikt Amsterdam Detours bestaande kennis over ‘wayfinding’ en ‘nudging’, maar kan het ook gezien worden als een verdere verkenning – of ontwerpend onderzoek – naar hoe routekeuzes beïnvloed kunnen worden. De interventies zijn ontworpen in samenwerking met Studio KNOL.

   

Samen met onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam en Onderzoek, Informatie en Statistiek (OIS) van de gemeente Amsterdam hebben we de effecten van de interventies in kaart gebracht.

Amsterdam Detours is uitgevoerd binnen het beleidsprogramma ‘Stad in Balans’ van de gemeente Amsterdam. Binnen dit kader werden bewoners, ondernemers, culturele instellingen, stadsdelen en onderwijsinstellingen uitgenodigd om met experimenten te testen hoe om te gaan met de toegenomen (toeristen)drukte in de stad. Amsterdam Detours is een gedeelde inzending van Placemakers en de Hogeschool van Amsterdam en werd als één van de 16 kansrijke experimenten geselecteerd door het College van B&W.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *