skip to Main Content

WOO! Windows of Opportunity - Waterlooplein

Het project Windows of Opportunity (WOO!) is voortgekomen uit de wens om op een simpele, snelle, goedkope, innovatieve en flexibele manier te reageren op winkelleegstand. Waar velen zich (goed!) inzetten voor het tijdelijk invullen van het groeiend aantal leegstaande winkelruimtes, richt WOO! zich op de winkelruit die ons zicht geeft op leegstand. WOO! stelt zich tot doel om als niet de ruimte, de ruit weer functioneel te maken, door deze in te zetten als bewegwijzering naar interessante en anderzijds onopgemerkte bestemmingen in de buurt.

In februari 2015 is WOO! Waterlooplein geopend, in februari 2016 met een nieuw ontwerp. Want ook generieke metrostations kunnen profiteren van een interventie die de kwaliteiten van de omgeving onder de aandacht brengt. Na buurtonderzoek onder bewoners, ondernemers en passanten zijn de ontwerpers gevraagd om lokale pareltjes en een maandelijks wisselend buurtprogramma op de ruit aan te brengen. Nu zien gemiddeld 15.000 metroreizigers per dag wat de Waterloopleinbuurt te bieden heeft.

Fotografie openingen: Marlise Steeman

Wanneer: 2015 – 2016
Opdrachtgever: GVB Amsterdam
Ondersteund door: Cultuurbudget gemeente Amsterdam Centrum
Samenwerkingspartners: Ronald Boer & Studio Nieuwland, Hello Yellow Studio (Zsuzsanna Ilijin)
Waar: Metrostation Waterlooplein

Back To Top